Om andrahandsuthyrningar

Om du har planer på att tillfälligt hyra ut din lägenhet, ta kontakt med någon av oss i styrelsen för att ta reda på vad som gäller och fyll i en ansökan om andrahandsuthyrning. Se till att vara ute i god tid då ansökan godkänns på styrelsemöten (normalt en gång i månaden).

Klicka här för att ladda ner blanketten som PDF. Fyll i, skriv under (samtliga som står som medlemmar för lägenheten), skanna in och maila till styrelsen. Samtliga som äger en andel i lägenheten måste skriva under. Styrelsen reserverar i de fall skäliga att neka en andrahandsuthyrning. Vid ett godkännande ges en uthyrningstid på upp till ett år med möjlighet till förlängning ytterligare ett år (maxtid för uthyrning är två år totalt). Föreningen tar ut en administrationsavgift på 1500 kr per ansökning. Detta kommer läggas på nästkommande avi automatiskt.

Du som bostadsrättshavare ansvarar för din bostad även under uthyrningstiden. Detta innebär att du ska se till att årsavgiften blir betald, att din hyresgäst inte missköter sig samt följer samtliga rådande regler och råd.

Om en bostadsrättshavare hyr ut sin lägenhet i andra hand utan styrelsens godkännande sker en otillåten andrahandsupplåtelse. Detta gäller även tjänster likt AirBnB. Om inte medlemmen omgående upphör med den otillåtna andrahandsupplåtelsen, kan föreningen säga upp medlemmens nyttjanderätt till lägenheten.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.